Somewhere I belong

 
Jag bor i Castle Pines, Colorado. Ett rikt område med invånare som hellre betalar för att få saker gjorda än att ägna en tanke åt det själv. Städerskor är i princip en självklarhet i varenda hushåll och au pairs/nannys är inte heller en ovanlighet. I denna lilla stad på ca: 10 000 invånare har jag sett fler brandgula Jeep Rubicon än mörkhyade människor. Det är inte rasistiskt menat på något vis, men där jag bor tillhör fortfarande "de vita" dem som har det bättre ställt finansiellt än de mörka. Jag kan räkna antalet mörkyade jag sett här i Castle Pines på en hand, under de snart 3 månaderna jag bott här. Min familj har en så kallad "smart fjärrkontroll" till sin gigantiska 3D TV som de ringer "geeksquad" för att installera. På mitt gym kryllar det av, vad jag kallar, hollywoodfruar. Solariebrända damer i sina bästa år med blonderat hår i Victoria's Secret lockar, senigt musklade kroppar och gigantiska silikonbröst. Shoppingmalls finns till höger och vänster och allt fint gör det svårt att hålla i pengarna. Barn skaffas sent då man här satsar på karriären och ser till att ha en stadig inkomst och ett tryggt hem innan barn kommer in i bilden. I Castle Pines röstar majoriteten på Mitt Romney i det kommande presidentvalet.
 
Jag bodde i Wetumka, Oklahoma. En håla Gud glömde men som ändå är såpass kristen att de på sina 2000 invånare har 6 kyrkor som är aktiva mer än en dag i veckan. Skolans rektor är gift med football-lagets coach och de äger även byns enda snabbmatsställe som var populärt på 80-talet. Alla vet vad du gjort innan du själv vet om det och alla känner alla. Vid en ålder av 16 har majoriteten gift sig och fått barn, har det inte gått så långt än så har de åtminstone hittat sin livspartner. De har endast sett havet på TV och för skojs skull dricker man öl vid den enda sjön i närheten som även är förorenad till den punkt att man inte får bada i den. Man går även på rodeos där deltagarna är arbetarna från mataffären, lärare och elever. Lite då och då hålls även grisutställningar där championsvinet kan säljas för närmare 10 000 kronor. Vill man shoppa kan man hitta närmsta shoppingcenter ca: 30 minuter bort och de har inte ens Forever 21 (USA's motsvarighet till Gina Tricot). Byn har ett alkis- och droggäng - förutom dessa består hålan av cowboys och indianer. Cowboysen har Wrangler jeans uppdragna till armhålorna, cowboyboots, hatt och lasso. Indianerna har klassiska vargtröjor och sitt långa svarta hår vackert flätat, de gillar fjädrar och gör sina egna drömfångare och pärlsmycken.
Bilderna jag bjuder på är på mitt hus/dåvarande hus och hur jag ser på dess omgivning.
 
Som ni förstår är ovanstående lite att dra alla över samma kant, men så här ser det ut i det stora hela, för den som undrar.

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Så kul att se och höra kontrasterna. Fast man ändå visste om det. Och att du trivs så bra på båda ställena :-)

2012-11-02 @ 10:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0